Životopisné dílo - Naděnčin domov
Naděnčin domov
Člověku lze vrátit svobodu, všechna občanská práva, lze jej hmotně odškodnit, ale již nikdy nelze beze stopy zahladit jizvu po ráně, kterou utrpěla jeho lidská důstojnost... Naděžda Hniková
aby vzdělaný a chytrý člověk dopustil návrat této doby plné příkoří.
Lidé vždy neměli
štěstí jako my, kteří žijeme v této době. V době svobodné, nikým a ničím neohrožené. V moderní etapě 21. století. V minulém
století tomu však bylo jinak. Nejprve světem otřásla první světová válka
v roce 1918 a po dvaceti letech válka druhá v čele s Hitlerem,
která přinesla více než 60 milionů obětí. Netrvalo dlouho, volby po válce
vyhrála komunistická strana
a v Československu začal panovat socialistický
režim. Vyvražďování národa vlastním lidem, boj Čechů proti Čechům. Nelehká
etapa, která nepřála vzdělaným a úspěšným. Zabavovala jim majetek, zavírala je do vězení a zbylé členy jejich
rodin nechala pronásledovat tajnými agenty StB. Proti tomu
dělnická třída a lid manuálně pracující byl oslavován.
aby vzdělaný a chytrý člověk dopustil návrat této doby plné příkoří.
Hlavním cílem mé
knihy je nedopustit, aby toto období plné temna, upadlo v zapomnění a také
pokud možno předejít tomu, aby se někdy v budoucnu vrátilo zpět. Naděnčin domov
vznikl
na základě vyprávění skutečných příběhů osmasedmdesátileté dámy, paní Naděždy, která dobu socialismu zažila a byla ochotná o ní se mnou
hovořit. Paní Naďa měla
už dlouhou dobu koupený deník, do kterého chtěla zapsat svůj životní příběh. A
to především pro svá vnoučata, aby nikdy nezapomněla, jakými hrůzami si musela
se svou rodinou projít...Pokoušela se již několikrát začít zapisovat své
vzpomínky, avšak právě každá myšlenka na těžké dětství, vůbec na celý život, který jí
stavěl do cesty jen samé překážky, jí vháněl slzy do očí. Tato dáma se tedy obrátila na mě. Byly
jsme na to dvě. Ona vyprávěla a já bedlivě zapisovala každé její slovo. Nakonec jsme to
všechno zvládly, a proto také vznikla tato kniha, která má pro mě neocenitelnou
hodnotu a doufám,
že bude mít i pro vás, milí čtenáři.
Bedlivě tedy čtěte a nezapomeňte, že podobný osud mělo mnoho lidí na našem území, možná právě i vaše babičky, dědečkové nebo dokonce rodiče.
Autor: Anna Marešová
Rozpřažené ruce mých rodičů
Jedna moudrost říká, že datum narození je jen náhodilé datum
v kalendáři, které rozhodně není mezníkem našeho života a ani nemůže být. Je to však pravda?
Nejsou naše životy přece jen předem dány? Předurčeny? Mezník mého bytí střídaly slzy radosti a slzy velkých
bolestí. Moje dětství bylo krásné. Seděla jsem na růžovém obláčku, vysnila si
svůj život a pode mnou byly rozpřažené ruce mých rodičů, připravené mě kdykoli
chytit, abych si neublížila. 6. září roku 1949 však najednou nebyly a já nejen spadla
na tvrdou zem, ale ještě jsem se propadla do hnusného bahna. Ptáte se proč? O
tom vám chci vyprávět. Především proto, abyste pochopili moji bolest
nad tím,
že jsem nemohla nic vystudovat, přestože byla má ctižádost až chorobná. Musím tedy
začít od mého raného dětství.
Poprvé jsem světlo světa spatřila 14. listopadu roku
1936, bylo to těsně před polednem v sobotu,
v domě rodičů mého
tatínka ve Smiřicích nedaleko Hradce Králové. U mého porodu asistovala porodní
bába, jak to bylo tenkrát zvykem. Byla to paní Plecháčová, která pomáhala rodit
shodou okolností i mého otce Františka. Maminka s tatínkem mi dali jméno Naděžda. Toto jméno
nemám dodnes ráda a netuším, proč mi ho rodiče vlastně vybrali. Nebyli totiž žádní rusofilové,
takže skutečně nevím, který chytrák je přesvědčil, aby takhle pojmenovali své
jediné dítě. Je to docela paradox, mít jméno ruského původu, když právě Rusko,
tehdejší Sovětský svaz a vůbec celou dělnickou třídu, tak moc nenávidím.
Moji rodiče se do Smiřic přestěhovali ze Sadské, kde spolu ze začátku svého vztahu bydleli. Přestěhovali se do bytu na Ohradách k rodině Mazáků. Hlavním důvodem jejich stěhování byl fotografický ateliér. Ten zakoupil děda mému tatínkovi, jelikož se vyučil fotografem. Byl to už zavedený ateliér v samém centru Smiřic, stál na rohu náměstí na Palackého třídě, přesně naproti továrně Malburg. Dříve byla budova ateliéru zájezdním hostincem a začátkem 20. století se stala obytným domem. V okolí se nacházely obchody, úřady a základní škola. Lidé ze sousedních vesnic tedy jezdili neustále kolem. Nesmíte se však mýlit, že byl ateliér mému otci věnován jen tak. František ho musel splácet několik let. Bylo to v té době vůbec velmi těžké. Otcovi rodiče na tom nebyli finančně příliš dobře, měli celkem čtyři děti, a tak samozřejmě nemohli každému z nich dopřát to nejlepší.
Můj děda se vyučil lakýrníkem a malířem písma
a babička byla v domácnosti. Nebyla to žena zlá, naopak si se mnou často
hrála a také mě hlídala, když byli rodiče třeba na návštěvě u známých. Byla ale
jiná. Jiná, než klasické babičky. Zkrátka taková studená, jak já říkám. Moc se
se mnou nemazlila, a tak jsem nevěděla, jak se k ní chovat. Při vaření měla vždycky všechno přesně spočítané, aby
s dědou finančně vyšli. Byla to praktická žena. A tak tomu odpovídala i chuť jídla, které tak výhodně připravovala. Studená babi, jmenovala se Marie, byla tenká jako
proutek
a měřila asi metr padesát. Vlasy měla vždy pečlivě schované pod
šátkem, aby jí nepřekážely
při práci. Děda byl naopak mohutný. Mimo to i dost přísný. Vždycky když
zapráskal vousama, které měl vytočené jako Franz Josef, a k tomu se ještě
přísně podíval, každý ho ihned na slovo poslechl. Pamatuji si, že jsem
z něj měla jako malé dítě skutečně respekt. Není tedy asi divu, že jsem k tátovým
rodičům nejezdila moc ráda. Vůbec nejšťastnější jsem byla, když mě naši odvezli
k mé druhé babičce, také Marii, ale pro mě vždy Marušce. Byla přesný opak.
Babička sluníčko. Stále se smála, výborně a poctivě vařila a byla to má
důvěrnice. Mohla jsem jí svěřit každé své tajemství.
Pepovým hlavním úkolem bylo chodit každý den časně ráno
pro klíče od ateliéru, ve kterém musel být již na sedmou hodinu, aby vyvětral a pak zatopil. Maminka chodila mému tátovi
do ateliéru také pomáhat a
často jezdila i sama do okresního města Hradce Králové, když bylo potřeba něco zařídit. V tomto
případě řekla vždy právě Pepovi, aby mě šel hlídat. "Jistě, paní,
a rád." řekl Pepa vždy s úsměvem
a už uháněl, abychom si mohli promítat Disney obrázky. Myslím si, že měl dětské
pohádky snad i raději než já. Vždycky byl natěšený jako malé dítě. Přinesl k nám
plátno a nekonečné promítání kreslených obrázků mohlo začít.
Smiřice, ve kterých jsme bydleli, byly v té době
významným průmyslovým městem. Nacházel se zde Voženílkův mlýn, největší
smiřická továrna Malburg, jejíž součástí byl nejen lihovar, ale také čistírna
lihu, likérka, octárna, výrobna hořčice a dokonce i velkoobchod
s vínem. Dále byla
ve Smiřicích lednice, kde se mohlo
uskladnit až tisíc vozů ledu, ochotnické divadlo, státní statek
a zámek, kde se nacházela hospodářská škola. V tomto malém městečku, kterým protéká řeka Labe, jsem
prožívala ty nejkrásnější okamžíky svého dětství. Byla jsem milovanou holčičkou
svých rodičů. Moje maminka byla žena v domácnosti. V mládí se
vyučila švadlenou, kterou pár let provozovala. Před mým narozením pracovala
dokonce ve vyhlášeném salonu Modes Robes
v Praze. Byla skutečně velmi zručná a
já jako malá holčička jsem tak měla stále nové šatičky, kabátky, čepice a k tomu
vždy do barvy i botičky. Byla jsem jako malá princeznička.
Maminka bydlela během učení v Praze, kde chodily
ženy vždy patřičně vymóděné, a tak musela být i naše celá rodina slušivě a čistě oblečená. Maminka mi kromě šití oblečení, kupovala hračky, a to
především panenky. Asi jako každé malé holčičce. I když si dodnes myslím, že si je kupovala spíš
sama pro sebe. Její rodiče neměli v dětství zrovna moc peněz, stejně jako
rodiče mého táty
a tak měla tedy asi jen jednu nebo dvě. Mně osobně panenky a loutky vůbec nic neříkaly. Používala
jsem je jen jako žáky ve třídě, ve které jsem učila. Od malička jsem totiž chtěla být kantorkou. Snad
jediná panenka, kterou jsem měla skutečně ráda, byla Nána. Tahle panenka byla
vysoká asi jako já a už v té době uměla otevírat a zavírat oči a také říkala: "Máma,
máma".
To mě jako malou holčičku samozřejmě fascinovalo. Mnohem
raději jsem měla ale stavebnice, což vyhovovalo zase mému tátovi, který si tak měl s kým
hrát. Když viděl, jak ráda stavím
a skládám, koupil mi později Malého MERKURA, takže jsme
montovali a šroubovali všechno společně.
Roky 1945 - 1948
Roky 1945-1948 byly roky plné pohody a krásného rodinného života.
Jezdili jsme s rodiči pravidelně na dovolenou do Pece pod Sněžkou, Harrachova, Velké Úpy či Špindlerova mlýna.
A to jak v létě, tak v zimě. Tatínek byl neúnavný
turista. Každý den jsme tak museli podstupovat nejrůznější tůry a výšlapy na
vrcholky hor. Já jsem chodila na hodně kroužků, do kterých mě naši
jako malou holčičku posílali. Chtěli zkrátka, abych byla hodně vidět, hlavně tedy tatínek. Ten by mě nejraději posílal i na kopanou. Když se tak nad tím zamyslím, nebylo to od nich z určitého
pohledu moc prozíravé. Už v této době se totiž zasévala semínka nenávisti ze
strany dělnické třídy.
a všechno kyselé či pálivé, co se dalo koupit. Vzhledem k tomu, že jsem byla v dětství strašně hubená a maminka se o mě bála, trpěla mi mou lásku k párkům a salámům, a dokonce mi občas
i ona sama přinesla do školy jeden takový dlouhý páreček s rohlíkem. Uzeniny kupovala maminka přímo v udírně u řezníka Černého ve Smiřicícha byly to ty nejlepší široko daleko. Poměr párek
k rohlíku mi samozřejmě nikdy nevyšel. Rohlík nějakým omylem vždycky zbyl. Byla jsem ale tak hloupá, že mi bylo líto ostátních dětí, které měly na svačinu třeba jen krajíc chleba, a tak jsem jim zbytek čerstvého rohlíčku, někdy i s tím párkem, dala. A to byla chyba... Stejně tak, když jsme jeli se třídou na školní výlet. Většina mých spolužáků byla z chudých poměrů, jejich rodiče byli rolníci nebo dělníci ze Škodovky, a tak nedostávali žádné kapesné, a to ani když jeli na čundr. Já jsem měla ale vžycky něco v kapse, a tak jsem jim třeba tu zmrzku nebo lízatko koupila ze svého.
Nezjištně jsem dětem pomáhala třeba i s úkoly z matematiky nebo českého jazyka. Byla jsem zkrátka naivní a netušila, jak dokáží být děti zlé a závistivé . To ale netrvalo dlouho...
Co si budeme povídat, děti jsou totiž taková zvířátka, která se musí hned od dětství usměrňovat, jinak se chovají jen podle svých instinktů a pudů. Proto je důležité, aby se do nich začalo vsazovat chování podle správného svědomí a morálních zásad od útlého dětství. Také je samozřejmě důležitá skutečnost, jak byli vychováni jejich rodiče. Pokud špatně, předávají logicky tyto chybné vzorce chování dál svým potomkům. Stejně tak nesmíme opomenout faktory dědičnosti, které hrají taktéž velkou roli. Výchova je ale podle mého názoru vždy na prvním místě. Nesprávnou výchovou mohou z dětí výrůst například zlí, chamtiví nebo závistiví lidé, jako byli i mí spolužáci.
Do roku 1948 byla ale naše celá rodina spokojená a nikdo z nás si nedokázal vůbec představit,
že by tomu mohlo být někdy jinak. Tatínek si zmodernizovával ateliér po vzoru fotografa Petra, který měl svou uměleckou dílnu v Hradci Králové. Pořídil si místo stojacích lamp, lampy závěsné, které byly v té době velkou novinkou a také různé velikosti zvětšováků. Mojí mamince neustále sliboval, že koupí nový nábytek do vily a celkově lépe vybaví naši domácnost. V roce 1948, konkrétně 13. února, došlo ale k sérii událostí, které vedly k úplnému převzetí moci komunistů
ve státě a tudíž k velkým změnám. Prezident Edvard Beneš doplnil 25. února vládu kandidáty navrženými komunisty, 11. března byla potvrzena nová komunistická vláda a 9. května nová ústava, která vyhlašovala vznik nové lidově demokratické republiky a to i přesto, že ji prezident Beneš odmítl podepsat. 30. května se pak konaly volby do Národního shromáždění, ovšem
s vynucenou účastí a možností volit pouze z jednotného seznamu kandidátů, kterými byli komunisté. Všechny tyto události tedy vedly ke vzniku Československé republiky, kde měli hlavní moc komunisté v čele s prezidentem Klementem Gottwaldem.
Od této doby jsem začala u svých rodičů pozorovat nervozitu. Výsledky voleb je dost zaskočily, byli naštvaní, že se komunisté dostali k moci. Stejně tak byl rozhořčen můj strýc z Vinohrad, který pracoval u ministra výživy Václava Majera. Tohoto ministra komunisté odvolali, strýček musel z ministerstva odejít a pracovat v průmyslovém sektoru. Začal tedy pracovat v cementárně ve Dvoře Králové, z čehož velkou radost samozřejmě neměl. Také jsem si všimla drzosti dělníků
z Malburgu a úředníků z Národního výboru, kterým narostlo s novým režimem sebevědomí. Dělníci i úředníci chodili neustále za tatínkem a přesvědčovali ho, aby dal ateliér do družstva. Hlupáci. Asi si vážně mysleli, že dá táta své životní dílo, které si tak vypiplal, znárodnit. V té době se totiž podniky, které měly méně jak padesát zaměstnanců, ještě nesměly znárodňovat.
A tatínek měl v ateliéru pouze jednoho zaměstnance, učedníka Pepu. Samozřejmě existovaly výjimky, jak tomu bylo u podniků s vysokými obraty, které byly znárodněny hned v roce 1948,
a to i přesto, že neměly třeba ani třicet zaměstnanců. Režim si to zkrátka uměl zařídit.
"Nebojte se, brzy se vrátím..."
V roce 1949 nastal velký zvrat. Po Smiřicích se
povídalo, že pár živnostníků z okolí muselo svůj podnik zavřít, přestože neměli
žádné zaměstnance, a znárodňování se jich tudíž nemělo týkat. Režimu ale překáželi všichni živnostníci a bohatí
lidé. Upravily se tedy podmínky
pro znárodňování a zabavovalo se takřka všem. Řada tak přišla i na mého tátu, který byl ještě členem
Československé strany národně socialistické, která dříve podporovala prezidenta
Masaryka a po něm prezidenta Edvarda Beneše, který byl sám národním socialistou.
Důvodů, proč zavřít mého tátu tedy stále přibývalo.
V úterý 6. září 1949 tak přišel ten osudný den, který představoval zásadní zlom v mém nynějším krásném životě. Byla jsem tehdy první den ve škole po letních prázdninách. Výuka trvala necelé dvě hodiny, takže jsem byla ještě před polednem doma. Maminka naklepávala řízky na oběd. Rychle jsem se tedy převlékla do domácího a šla do kuchyně škrábat brambory na kaši, abych jí pomohla. Asi po deseti minutách jsme uslyšely brždění a troubení aut na ulici. Obě jsme se podívaly z okna ven, a tam uviděly deset estébáckých aut.
Stačila chvilka a má otázka byla zodpovězena. Z aut
vyskákali chlapi v kožených kabátech. Byli
to všichni do jednoho estébáci. Až
na muže v posledním autě, kterého drželi v želízkách. To byl můj táta. Než jsme si s maminkou vůbec uvědomily co se děje,
estébáci přeskákali plot kolem vily, rozrazili dveře do předsíně a začali
čmuchat v našem domě. Bylo jich jak švábů. Arogantně běhali po vile, jako by jim to
tam všechno patřilo. Házeli věci z poliček na zem, ničili obrazy
"Co
se to děje? Co
to děláte?" ptala se maminka odvážně.
Avšak bez odpovědi...
Ani ten pitomý kapesník nezůstal složený. Estébáci
naházeli všechno na hromadu. Úplně všechno, co se jim dostalo pod ruce. Rozebrali
dokonce i můj klavír, který stál v obývacím pokoji u okna. Zkoumali, jestli v něm není něco ukryté. Třeba
protistátní letáky, tajné dokumenty
nebo zbraně. Taková hloupost... Tatínka posadili mezitím v poutech ke kuchyňskému stolu.
Byl úplně mimo. Bílý jak stěna... Chvíli mi připadalo, že i omdlí. Okamžitě jsem proto natočila do
sklenice vodu a chystala se ji tátovi podat, aby se osvěžil.
"Ne,
holčičko. V žádném případě!" zakřičela na mě jedna z těch gumových hlav.
Tatínek se na mě zoufale podíval a zakroutil hlavou na
znamení, abych mu sklenici raději nepodávala. Bál se, co by mi mohli udělat,
kdybych příkazů neuposlechla. Myslela jsem, že puknu hněvem. Taková strašná bezmoc. Ti švábi běhají po domě a všechno co máme rádi
likvidují. Můj tatínek sedí v kuchyni v poutech a nikdo neví, co s ním bude... Přišlo mi to všechno jako věčnost...Dívat se na tu hrůzu
a nesmět ani muknout...
Asi po čtyřech hodinách se všichni sešli v obývacím
pokoji, kopli do mého táty, aby vstal a už jej vlekli ven. Dodnes vidím tátův zničený pohled, když viděl tu
spoušť všude kolem. Nevěděl co
s ním bude, kam ho estébáci vlečou a jestli nás s maminkou ještě někdy
uvidí. Oči měl zalité slzami. Nikdy nezapomenu na jeho slova, když odcházel.
"Nebojte se, já se brzy zase vrátím. Nebojte se!"
Estébáci naložili tatínka do auta a odjeli neznámo kam. Zůstaly jsme s maminkou beze slov sedět
v tom strašném
nepořádku mezi našimy věcmi a nevěděly, co bude dál. Moje teta od vedle celou akci viděla a hned za námi
přišla.
"Holky
moje, uklidnětě se, bude zase dobře. Nebojte." utěšovala nás a současně
uklízela ten bordel všude kolem. S maminkou jsme se ale nemohly uklidnit. Stále jsme
myslely na našeho tatínka,
co s ním asi bude... Jen jsme seděly, beznadějně sledovaly tu spoušť a začaly si postupně uvědomovat, co se vlastně stalo.
V následujících hodinách se začaly postupně odkrývat charaktery
jednotlivých lidí ze Smiřic. Zásah u nás doma budil samozřejmě velký poprask a u našeho domu se
během mžiku slétla skupina lidí. Zajímavé je, že při samotném zásahu tu ještě
nebyla ani živá duše. Všichni očumovali, co se děje a s úsměvem komentovali naši
situaci. Nejvíce úsměvu na tváři měl pan Muncar, otec slavného herce Ludvíka Muncara. Ten po zatčení mého táty dokonce vykřikoval: "Tak
přeci na tebe došlo, konečně na tebe došlo..." A to byl Muncar tatínkův bývalý spolužák ze třídy.
Seděli spolu v lavici na prvním stupni základní školy. Dokážete si to představit? Kdyby to byl někdo úplně cizí, ale člověk, kterého
znáte od dětství? Kromě toho, že nám zavřeli
tatínka
a převrátili vilu naruby, zůstaly jsme s maminkou bez jakýchkoliv
finančních prostředků. Všechny peníze, které měli rodiče ukryté v obálce v sekretáři, nám zabavili. Neměli jsme ani jednu ubohou korunu. Náš ateliér zavřeli pár hodin po zatčení a nechali jej dokonce hlídat správcem, panem Pádrem.
Tento správce byl shodou okolností také fotograf ve Smiřicích, jen ten méně
úspěšný.
Lidé ve Smiřicích
věděli, že jsme zůstaly s maminkou ve vile úplně samy, a tak nás chodili pravidelně každou noc strašit. Kradli nám víno, které rostlo u plotu, škrábali
na okna nebo nám do nich házeli rovnou kamínky. Věděli, že si to teď mohou
dovolit, protože nás nemá, kdo bránit. Navíc byl můj táta vyvrhel společnosti, který
dostane za své protistátní jednání určitě hodně let, možná i trest smrti. Byly jsme s maminkou
v koncích. Buďtak si nás lidé dobírali nebo se nás naopak báli. Měli strach,
bavit se s rodinou člověka, který bude brzy odsouzen. Takoví jsou
ale lidé, když jde do tuhého. Jak se říká:
"Pravého přítele poznáš, až v nesnázích." A je to skutečně pravda. Najednou jsme neměli žádné kamarády a
vlastně ani žádné příbuzné. Všichni z nás měli strach. Vůbec jsme tedy nevěděli na koho se obrátit.
"Kdo nám teď pomůže, mami? Co budeme dělat?"
ptala jsem se.
Jediná osoba na
kterou jsme se mohli skutečně spolehnout, byla babička, maminka mé mámy. Bály jsme se ale, že nás sleduje Státní bezpečnost. Co když budou dělat
prohlídku i u babičky
a nakonec ji odvedou pryč? Budou ji vyslýchat a třeba ji také zavřou? Byla to skutečně
nelehká situace, vůbec jsme s maminkou nevěděly co dělat, a co bude dál... co nás
čeká v přístích dnech...
Patnáct let natvrdo...
"Padám, padám, tento boj jsem prohrála, odcházím čestně. Miluji tuto zem, miluji tento lid, budujte mu blahobyt. Odcházím bez nenávisti k vám. Přeji vám to, přeji vám to..."
Takto
zněla poslední slova Milady Horákové. Ženy, která byla odsouzena v padesátých
letech
k trestu smrti za údajné vykonstruované spiknutí a velezradu. Od této doby se dávaly tresti smrti či tresty k doživotnímu vězení dost
často. Proces
s Miladou Horákovou vstoupil do historie. Snad každý občan České i Slovenské republiky zná tento proces. Nejen proto, že byla odsouzena nevinná
žena, ale především proto, že byla odsouzena k trestu smrti vůbec první žena.
A
to i přesto, že o její milost žádal dokonce sám Albert Einstein, Winston
Churchill nebo Eleanor Rooseveltová. Prezident Gottwald ale nejspíš nevěděl, kdo
to Albert Einstein vůbec je, natož, aby se zamyslel nad jeho slovy
v dopise. Stejně tak ho nezajímalo, že má doma Horáková malou dceru.
s mým tátou se konalo až v prosinci 1949 a to bez jakékoli veřejnosti. Nikdo se nesměl zúčastnit. Jen dělníci z Malburgu a ze Škodovky byli vítáni a během přelíčení dokonce vykřikovali:
"Trest smrti pro všechny! Trest smrti pro
všechny!"
Pokud nebylo jejich
přání vyslyšeno, psali dokonce i petice. Ubožáci ubozí...
v uranových dolech v Jáchymově.
Byly jsme s mámou z
rozsudku zničeny. Patnáct let bez táty? Zaplať pánbůh, že
bude táta žít,
ale pátnáct let? Pustí nás za
ním vůbec? Nebo ho uvidíme, až v
roce 65, tedy v mých 28 letech? Ani já, ani maminka,
jsme nevěděly, co bude dál. K verdiktu přidal Axamík ještě rozhodnutí soudu, že
se máme s maminkou okamžitě vystěhovat z naší vily. Rozhodnutím soudu došlo totiž k propadnutí celého našeho jmění a do našeho domova se měla brzo přemístit
dětská školka a jesle. A kde máme jako
bydlet? Na ulici? Maminka vůbec
nevěděla, co s námi bude.
"Musíme, Naděnko, asi odejít ze Smiřic nebo se
nastěhovat k tetě."
Kvitovala jsem to
první rozhodnutí. Teta byla totiž skrblice a hlavně bydlela také ve Smiřicích a já chtěla jednoduše pryč, pryč z tohohle bahna. Pryč ze Smiřic.
Jet někam, kde nás nikdo nezná. Maminka ale nechtěla
svůj domov opustit, přestože jí Smiřice tak ublížily, nechtěla se z nich ani
hnout. V tomhle názoru jsme se s maminkou vždycky rozcházely. I v jejích 94
letech nechtěla přiznat, že jsme měly tehdy odjet pryč. Máma se tedy rozhodla
pro tetu, paní Holubcovou. Shodou okolností, se u ní v baráku uvolnily dvě
malinkaté místnosti, kde bydlel předtím jeden nájemník. Pokoje byly tak malé,
že jsem si nejdřív myslela, že sloužily jako špajs na jídlo
a nájemník bydlel někde jinde v domě. Když nám ale teta řekla, že bydlel hoch
právě tady, zhrozila jsem se. Ani ve snu by mě nenapadlo, že budu jednou bydlet
ve špajsu.
Nábytek z vily se nám do nového skromného bydlení samozřejmě nevešel. Velkou většinu jsme tak přestěhovaly k Matyášovi, bratrovi mého táty, který bydlel vedle naší vily. Nabýtek jsme přestěhovaly samozřejmě jen na dobu, než se nastěhujeme jinam. Naše skříně, truhly a postele jsme už ale nikdy neviděly. Ani tu jednu pitomou poličku na knížky nám Matyáš už nikdy nevrátil.
Při stěhování jsem
nejvíc oplakala mé milované piáno. Toho jsem se musela totiž také vzdát.
Do
našeho "špajsu" se nevešlo. Z vily jsme
si vzaly tedy jen gauč, který byl vlastně jedinou vzpomínkou na můj bývalý
pokoj. S maminkou jsme se
přestěhovaly poměrně rychle a k prvnímu listopadu jsme už bydlely. Náš nový obývací pokoj byl tak malý, že jsme musely při mytí nádobí
v kuchyni, odsunout jídelní stůl, abychom se k umyvadlu vůbec dostaly. Když
jsme si chtěly sednout na gauč na protější straně, musely jsme stůl opět vrátit na své místo. Ve druhé
místnosti pak byly postele na spaní. Byt neměl ani
koupelnu, ani kamna a dokonce ani toaletu. Když jsme se chtěly vykoupat, musely
jsme si naplnit vodou lavór, který stál v prádelně. Vodu do lavóru jsme si
musely napumpovat venku na dvorku a po koupání jsme ji musely zase odnést, a to
na ulici
do kanálu. Naše koupání tedy zabralo hned několik hodin. Stejně tak toaleta. Na tu se muselo jít přes celý dvůr do kadibudky. V zimě
jsme se musely celé obléknout a vyrazit ven do sněhu
v holinách a v kabátu. Podmínky, ve kterých
jsme se tak najendou ocitly, byly úděsné. Zvlášť, když jsme předtím bydlely ve
vile, která měla splachovací toaletu a krásnou koupelnu. Byl
to nezvyk, který
se stal ale velmi brzy standardem. Proto se mi snad ani nemůžete divit, že jsem
si každý den po příchodu ze školy sedla na uhlák a brečela.
Každý den.
V pondělí.
V úterý.
Ve středu a ve
čtvrtek.
Také ale v pátek a v
sobotu.
Brečela jsem a
brečela. Den za dnem. Týden za týdnem. Nejen z té hrůzy,
která se stala naším novým domovem. Ale zkrátka ze všeho. Bylo mi líto mého
táty a měla jsem o něj hlavně strach. Stejně tak jsem se bála o maminku, jak
dlouho vydrží takový psychický tlak. Své trápení jsem tak neměla komu svěřit.
Mamince jsem nechtěla přidělávat starosti a táta byl daleko. Najednou jsem byla
na všechno úplně sama.